Bergen City halvmarathon, check!

Hadde egentlig sltt fra meg planene om lpe Marathon, etter ha slitt med forkjlelse/allergi de siste ukene, samtidig som jeg er 10 kilo unna matchvekt, og derfor tenkte at det kom til bli ganske hardt.

Men kort fortalt fikk jeg fredag ettermiddag et stygt kutt i tommelen og mtte derfor st over to dager p jobb (strengt nr man jobber med ferskvare/mat), og satt plutselig hjemme da jeg s en status p facebook om at det var mulig hente startnummer frem til kl 20 samme kveld i BCM. Kl 1940 var jeg nede i Vikinghallen og fikk startnummer.



P tross av at jeg ikke i det hele tatt har trent frem mot dette var det bare gjre seg klar. Aldri i mitt liv har jeg lpt mer enn rundt 10 km sammenhengende, og da p mlle - enkelt og greit fordi jeg synes at jogging er grrkjedelig, spesielt langs veien. De siste mnedene har besttt av endel stoltzenging, og noen kter p Barrys Bootcamp. Alts hadde jeg ingen anelse om hva jeg gikk til, men la g!

Kjresten min Ida har fulgt meg til start og str for dette "kodak momentet". Om jeg skal si det selv ser jeg ganske forfjamset ut og vet ikke helt hva som skjer. Det var lagt opp slik at man kunne legge seg i forskjellige grupper etter hvilken tid man antok man kunne klare. I kjent stil gikk jeg for gull og la meg i "1:40" gruppen, og tenkte at jeg bare kunne falle bakover mot de andre gruppene om det gikk for raskt. Men s enkelt var det dessverre ikke!

I starten gikk det hele lekende lett, med et tempo p 4-5 min per km. Etter dryt en kilometer begynte de tyngste oppoverbakkene i hele lpet, fra Gamle Bergen og opp mot fjellveien via Sandviken Sykehus. Jeg fulgte gruppen "min" hele veien og bortover fjellveien mot andre drikkestasjon. Nedoverbakkene begynte og samtidig kjente jeg at bena ikke var som de skulle. Lpe nedover er det verste jeg vet. Jeg flte alle lp forbi meg i vill gallopp nedover, og var rimelig misunnelig. Selv klarte jeg rett og slett ikke strekke bena lengre eller fortere frem, de var stive som tmmerstokker. Etter nedoverbakkene var vi vel kommet ca 8 km. Herifra og inn var det en kamp mot melkesyren. Lysten til ta bussen hjem var stor!

Jeg har aldri helt skjnt dette med idrettsutvere som "gr stiv". Feks sitter man og ser femmila i langrenn og plutselig stopper Petter Northug nesten helt opp. Hva skjer? Jo, bena vil rett og slett ikke mer. Slik var det for meg de siste 15 km. Grunnen til dette var naturligvis at jeg, som totalt uerfaren distanselper la meg i feil gruppe og dermed gikk altfor hardt ut. Hadde jeg lagt meg i 2-timers gruppen ville jeg nok klart fulgt den helt til ml.

De siste 2-3 km ble det noe spasering, og jeg flte meg rett og slett ynkelig der (stygt si det, men) tilsynelatende utrente mennesker jogget rolig forbi meg og tok meg igjen.

Til slutt ble tiden 2 timer og 22 min, noe som tilsvarer ca 9 km/t. Helt greit det i 21 km, men en stor skuffelse for meg som hadde ml om klare det p under to timer. Neste gang, med mer erfaring, blir det andre boller!

I det minste ble det en god treningskt med grei forbrenning





Medalje




Og aldri fr har en vaffel smakt s godt som denne jeg fikk utdelt etter mlgang



Fantastisk kveldstur

Nyer oss ikke med en kt p Barry's i dag. Mtte bli en fjelltur ogs. Kriblet i magen da jeg s ut vinduet p det klare vret og flotte Ulrikens topp.
Her var det bare samle gode klr, hansker, hodelykt, pannebnd, en termos med varm saft, en god spilleliste, og komme seg ut. Var ikke det beste fret, men ikke s ille heller. Brukte ca 10 minutt lengre opp enn jeg gjr til vanlig :) S ikke mer enn 2-3 andre i lypen p hele turen. Spesiell flelse vre alene p et sndkledd fjell midt p natten, mens man samtidig ser ned p "storbyen" og alle lysene.


Klar for stigning. Ser sykt bra ut med pannebnd :-)


Kos :D


Ulrikens mast


Magisk utsikt. Elsker den premien man fr p toppen etter en fjellkt


Blid og fornyd etter dagens andre kt. YEAH!




Vinter p Stoltzen

Etter et par ukers Stoltzenpause var det deilig endelig komme seg opp igjen. N har minusgradene ndd Bergen ogs, s det var glatt og flt fra et stykke etter halvveis og til topps.
Selv om det ikke er rette vret sette rekorder i, er flelsen av komme til topps minst like fantastisk. Anbefaler g med brodder om man skal opp n, veldig kjipt knekke en fot. P kvelden er ogs hodelykt et must.







I dag har jeg vrt p Barry's Bootcamp. Alltid like jvlig :-)


Kveldskten i gr

Stoltzen ble en tung affre etter rumpe/lr-trening p Barry's Bootcamp dagen fr. Men kom meg opp p 13:55, og det etter ti dagers fjellpause. Fornyd :-)
Traff ogs kjentsfolk p toppen og slo av en prat der en halvtimes tid, mens p vei ned mtte jeg en dame som sa hun gikk Stoltzen pga hun hadde lest om meg. Varmer!!



Stikkord:

Hvordan jeg "fikk" motivasjon til lpe av meg 45 kg

Det sprsmlet jeg fr aller aller mest, omtrent daglig er flgende: "Hvor fikk du motivasjonen fra?"

FIKK MOTIVASJONEN?????????


Jeg hadde da ikke motivasjon. Hvorfor i alle dager skulle jeg vre motivert?
En gutt p 140 kg. Den lateste av alle jeg kjente. Lp opp den korte trappen i huset og mtte sitte meg ned for roe pulsen.
Gikk opp en rolig bakke midt p vinteren i 10 minusgrader, i t-skjorte, og svettet som en gris. Mens andre hakket tenner i boblejakke opp samme bakken.
Aldri vrt godt trent. Da jeg spilte fotball som 12-ring fikk jeg pusteanfall etter en halv runde oppvarmingsjogg rundt fotballbanen og mtte forlate treningen.
Drakk tre liter cola om dagen og spiste akkurat hva og hvor mye som passet meg, og elsket det.
Da jeg startet slanke meg var jeg overhodet ikke motivert. Ingen andre hadde troen, og det hadde i hvert fall ikke jeg.

Men jeg har lrt mye. Mye jeg tror og hper kan motivere andre.
For en ting skal jeg fortelle dere.
Etter to uker, var jeg supermotivert.

Motivasjon m opparbeides. Og den kommer raskt. Veldig raskt.

En onsdags morgen jeg skulle kjpe cola til frokosten, lot jeg vre. Av en eller annen grunn. Og ikke var det planlagt. Som om en stemme i hodet sa at dette var lurt. Ogs til lunsjen lot jeg vre. Og til middag. Hele dagen gikk jeg uten cola. Og neste dag. Og neste. Etter en uke var jeg gtt ned 1.5 kg. Et lys gikk opp for meg. Dette er ikke s vanskelig. To uker til gikk. Jeg var gtt ned tre kg.

En venninne spurte om jeg hadde slanket meg. For noe tv, tenkte jeg. Tre kg kan da ikke vises av en vekt p 140? En annen mente at jeg s sunn ut. Enda en spurte om jeg hadde slanket meg. For en flelse!!! Kunne det faktisk synes p meg allerede? Folk sa jeg begynte se bra ut. Jeg tenkte for meg selv, hva om jeg gr ned 10 kg til? Jeg kommer jo til se ut som supermann.

S jeg meldte meg inn i et treningssenter. Begynte sykle litt, g litt p tredemllen. Lp i 8 km/t i to minutt og vre helt knust. Dagen etter var jeg gtt ned 1 kg til. Dagen etter der enda en kg. Etter tre uker var jeg gtt ned 8 kg. Uten annen innsats enn kutte cola, og bevege meg litt hver dag.

Etter et par uker kom det store yeblikket. Mitt livs strste dag. Jeg gikk Stoltzen for frste gang. Bergens mest beryktede fjelltur. Norges bratteste motbakkelp, sies det.

Klokken 22:30 startet jeg
Klokken 22:32 tok jeg frste pause
Klokken 22:35 trodde jeg at lungene skulle klappe sammen
Klokken 22:40 hadde jeg satt pengene p at hjerteinfarkt kom til inntreffe de neste ti minuttene
Klokken 22:45 flte jeg for amputere beina
Klokken 22:50 tenkte jeg at toppen var nrme
Klokken 22:55 s jeg skiltet der det sto jeg var halvveis
Klokken 23:00 begynte jeg g videre
Klokken 23:05 vurderte jeg sende farvelmelding til mine nrmeste, dette kom aldri til g bra
Klokken 23:10 s jeg livet i revy og lurte p om jeg var dd
Klokken 23:15 s jeg noe som lignet p ml, men trodde ikke mine egne yne

Men joda

Her er mlfotoet:

Verdens beste flelse. Det fantes ikke bedre. Og det var frste gang jeg kjente p den. Overveldende. Tankene jeg hadde halvveis om "aldri igjen" var glemt.
La ut dette bildet p facebook, stolt av meg selv. Flte meg som supermann.

Neste morgen vknet jeg og kjente p en enorm viljestyrke. S jeg gikk opp igjen.

Ogs dette bildet la jeg ut p facebook. Kommentarene lot ikke vente p seg.

Som dere ser hadde folk vanskelig tro p dette, at tjukkasen med glede forserte 900 trappetrinn med glede.

Vel. Dette er neste dag. Jeg gikk opp p 28 minutt.



N p dag tre ble min beste venn og den som pushet meg gjennom de to neste harde mnedene med p det. Ingen vei tilbake.
Gutten som fr kun befant seg p en fjelltopp etter en tur med Flybanen, gikk for fjerde dagen p rad Stoltzen, og n to ganger p samme dag:

Etter det s han seg ikke tilbake:

Gtt ned 24 kg og gikk Stoltzen p 19:08 etter tre mnd:

Gtt ned 32 kg og gikk Stoltzen p 17:58 etter syv mnd:



Gtt ned 36 kg og gikk Stoltzen p 16:37 etter ni mnd:



Gtt ned 39 kg og gikk Stoltzen p 14:57 etter 11 mnd:



17. Mai 2013. Gtt ned 41 kg og satte personlig rekord i Stoltzen p 14:05. Med flagget i hnden.

Etter 14 mnd: Gtt ned 43 kg og gikk Stoltzen p 13:07



Etter 15 mnd. Gtt ned 45 kg

Etter 16 mnd. Deltar i Stoltzekleiven opp.

Gutten som en gang var 140 kg og gikk p 50 minutt er n borte.
Gutten er n 95 kg og gr p 12:35.

En tjukkas som ikke hadde energi til vre vken p dagtid



Bestiger n fjelltopper midt p natten

Og til de som mtte lese dette vil jeg bare si, som det er sagt p en trebenk p Stoltzen



Hper jeg fikk illustrert her hvordan jeg ble motivert til fortsette med treningen.
Resultater motiverer oss. Etter en stund blir ogs vanen motivasjonen.

Som regel er vi motivert til gjre det vi er best til, men ikke det vi er drligst til.
Alle mennesker liker ha en flelse av vinne. Ingen liker tape.
Dette tror jeg gr igjen i mye vi gjr, p alle omrder i livet. Men vi br ikke la det stoppe oss.

Nkkelen er finne troen p at du kan gjre det du nsker.

Du trenger ikke bli best. Du trenger bare vre bedre i morgen enn du er i dag.
Og vre bedre i overimorgen enn du er i morgen. Tenk hvor god du er om et r?

Takk for meg, bloggen. Jeg skal p fjellet :-)

Stikkord:

Finnes ikke drlig vr inne p treningsstudio

Det som er s fint er at man kan holde koken gende gjennom vinteren p tross av drlig vr. Inne p Barry's Bootcamp regner det aldri (utenom 3 liter svette fra alle som er der).

Var i gr p mandagskten kl 6, hvor vi trente armer og mage. I dag p tirsdagskten kl 0830, trente vi umpe og lr (gruer meg SINNSYKT til gangsperren, hadde det etter forrige gang) sammen med min nye Svmme-PT Christian. Tidligere i norgestoppen i svmming. Han skal lre meg crawl-teknikker frem mot Norseman, som jeg hper inderlig komme med i!! Lotteriet er i gang denne uken :-)


Har ogs endelig vget meg opp p full hastighet p tredemllen, 20 km/t, og det gr veldig greit p kortere sprinter som 30 sek og 60 sek! Skal prve holde det tempoet s ofte jeg kan.

Her fra mandagskten:




Mye trening, lite blogging

Vrt for slapp p bloggingen, lover bli flinkere :) Her flger endel bilder fra de siste dagenes trening























Borte bra, men hjemme best

Ble en liten tur p Stoltzen noen timer etter Barrys i dag.
Beina var sure etter en hard morgenkt, s kom meg bare opp p 13:58




Stikkord:

Opp kl 05:15 og rett p Barry's Bootcamp

Herlig mte starte dagen p, men n er jeg DAU.

I dag var vi tre ganger p tredemlle og tre ganger p gulvet i lpet av 60 min.
ktene p tredemlle begynte uten stigning, med lett lping fra 11-14 km/t, fr vi bevegde oss over p 5% stigning, videre til 10% stigning og 15% stigning. Jeg l p alt fra 11.5 til 14 km/t med stigning. P slutten var det ogs litt sprint p flatmark, her l jeg p 17 km/t. Mlet er vre oppe i 20 km/t her ilpet av de neste fire ukene! P gulvet besto kten av mye forskjellig, med det vanlige som push-ups, planke, hoftelft og diverse velser med manualer. Flink trener som fr en til pushe litt ekstra :-)Fler likevel jeg har en tendens til "slappe litt av" nr jeg fler at jeg gjr det bra. Skjerpings der, alts!!




Stikkord:

Surrender is not a Champion's word

Ble Stoltzen i dag fr jobb. Tungt, vtt og jvlig. Men var ikke langt unna komme under 13, alltid positivt!:-)



Stikkord:

Mandag morgen kl 6 er treningsuken i gang

Str opp klokken 0540 etter knappe fire timers svn, da jeg hadde bestemt meg for g i gang med en hard uke.
Tid for min andre trening p Barry's Bootcamp. Mandagstimene der bestr av armer og mage. Kombinert med tredemlle, som vanlig.
Etter over et rs trening med nesten utelukkende lping i fjellet, er ikke akkurat biceps, triceps og magemuskler min spesialitet, men jeg klarer meg n greit, og fikk skryt av treneren.

Fler meg ikke helt hundre prosent komfortabel i hye hastigheter p tredemllen enda, er rett og slett redd for stumpe. Regner med dette kommer seg ganske raskt og at jeg da fr enda bedre utbytte av akkurat dette.

Dagens kt s noenlunde slik ut, utifra min hukommelse:

4 min p treddemlle med 2% stigning (1 min jogg, 1 min sprint, 1 min jogg, 1 min sprint)*
4 min p gulv med flere variasjoner av hoftelft
4 min p tredemlle med 2% stigning (1 min jogg, 1 min sprint, 1 min jogg, 1 min sprint)
4 min p gulv med manualer, franskpress, tricepspress
4 min p tredemlle med 5% stigning (30 sek jogg, 30 sekund sprint, 1 min rolig jogg, 30 sek rask jogg, 30 sek sprint)
4 min p gulv med situps og "beina i luften"
4 min p tredemlle med 5% stigning (30 sek sprint, 1 min ging, 30 sek enda raskere sprint, 1,5 min ging, 30 sekund intens sprint)
4 min p gulv med push ups
4 min p tredemlle i dynamic mode**
4 min p gulv med 8 reps av bicepscurl, dips p benk og sit-ups
Til slutt noen minutter uttyning. Total tid p kten ca 60 min

*Nr jeg skriver jogg/sprint varierer tempoet. Basically skal man p sprint lpe nrmest alt man har. Joggingen er for f pulsen ned. P 2% stigning jogger de fleste mellom 8 og 11 km/t, mens sprinten for det meste ligger fra 12 til 16 km/t. P 5% stigning gjerne litt lavere. Selv jogger jeg p 12 km/t, mens p den raskeste sprinten med 5% stigning var jeg oppe i 18 km/t. Det er gjerne p de hyeste stigningene jeg gjr det best.
**Dynamic mode: Betyr at hastigheten p tredemllen er 0. Bndet gr ikke av seg selv, man fr bndet til g ved bevege beina. Veldig effektiv og god styrketrening for beina, og man blir mye mer sliten. Her varierte det mellom ging og sprint. Frste sprint 30 sek, andre sprint 20 sek, tredje sprint 15 sek og siste sprint 12 sek. Her kom jeg opp i 18 km/t, og det var ogs her pulsen kom hyest.

Barry's Bootcamp har noe som heter Oktober Academy. Det bestr av at man fr trene 20 timer i lpet av fire uker, med en pakkepris p 1399 kr.
Det er ikke akkurat billig, men en utrolig fin mte utvikle seg raskt p. Dette startet i dag, og jeg meldte meg p. Planen er trene alle hverdagene kl 6 om morgenen, men det er kter utover hele dagen ogs, dersom sovehjertet noen dager blir for tungt. Jeg er vel (VAR vel) definisjonen p et B-menneske, men som alt annet er dette noe man med nok viljestyrke kan forandre p,

Svett og trtt i trynet etter ukens frste kt, men FY FLATE for en deilig mte starte uken p.




Stikkord:

Mitt frste PT oppdrag

Mlet var f henne opp Stoltzen p under 20 minutt. Planen var blod, svette og trer.
Idas plan var blod, svette og et stort glis som lurte meg til ikke presse henne hardt nok.
Likevel ble det rekord for henne, 23:50 og nesten et minutts fremgang :-)

Neste gang skal gliset trkes vekk




Kun to kter i dag

Men til gjengjeld to gode kter! Frste Stoltzen ble p 13.46. Den siste p 13.33 :-)

Fikk g med denne flotte jenta idag igjen, luksus!!




Stikkord:

kt nr en

Opp Stoltzen, gtur til Flyen og ned med to venninner. Tok ca 90 minutt.






Stikkord:

Dagens tredje og siste kt

En forholdsvis rolig og fin tur opp og ned Flien (90 min) med den skjnne Ida Kristine :-) Du kan lese bloggen hennes her



Stikkord:

Dagens andre treningskt

Ganske tungt g Stoltzen bare fem timer etter morgenens kt, men likevel deilig!! Gikk opp p 13.57 i dag, og hadde ikke srlig mer gi.

Totalt ble kten p ca 90 minutt. Fint vr, men mye vind! Snart p tide g til innkjp av litt varmere treningsty for hsten og vinteren :-)




Stikkord:

Startet dagen kl 05:15 for en hard treningskt

Testet ut en ny form for trening i dag: Barry's Bootcamp. En treningsform som etterhvert har blitt svrt populr i statene. I norge finnes det kun i Bergen. kten varer en time og er ca likt fordelt mellom tredemlle og annen trening (manualer/pushups/situps/planke++), og det er ingen pauser. ktene varierer litt, i dag var de fordelt over tte intervaller p tredemllen og tte intervaller p gulvet.

Man fr beskjed om hvilket tempo og stigning man skal holde p tredemllen, men kan justere noe selv. Fr feks beskjed at man skal ligge mellom 9 og 12 km/t, s hyt man klarer.

De frste gangene var det uten stigning p mllen. Typisk for min del var jogge 10 km/t i 60 sekund, sprinte 16 km/t i 60 sekund, jogge 60 sekund, sprinte 60 sekund fr det var tilbake til gulvet. Det mest utfordrende var kanskje g baklengs p tredemllen MED stigning. Veldig uvant.

Effektiv og god trening som fr deg til SVETTE. Skal ikke trene i bomulls-tskjorte neste gang for si det slik. For min del gikk kondisjonsbiten veldig fint, mens i noen av velsene var teknikken litt hard. S mye som jeg lper er ogs beina mine litt for stive til gjre type velser der man har bena hyt, feks sykle mens man ligger p gulvet. Men, henter meg inn igjen ved lpe fra de andre p tredemllen ;-)

Tror det blir flere av disse ktene. Er ganske dyrt, billigste er 84 kroner timen, og da m man kjpe 50 timer. Ser likevel for meg at dette er noe man kan holde p med i feks fire uker en gang i blant bare for gi seg selv en dytt, om man er lei av trene p egenhnd osv. Dessuten fr man ikke trene med discolys p Sats eller i fjellet, det fr man p Barrys!! Se reportasje her

En gjennomsvett Marius etter endt kt:




Stikkord:

Bergen by er nydelig, selv med blodsmak i kjeften

Avsluttet dagen med stil, en kt p nesten to timer og 8 km med mye oppoverbakker.

Oppvarming med jogging fra sentrum og opp til starten av Stoltzekleiven, s til topps (tiden ble 13:26) etterfulgt av jogging bort til Flyen og ned til sentrum igjen.

Hsten er ikke s ille p dager som dette :D

Stoltzen i solnedgang:

Flyen tre kvarter senere:




Stikkord:

Dagens treningskter

Strlende sol i Bergen by i dag og det m selvsagt utnyttes.

Dagens frste: Opp Stoltzekleiven og ned Skredderdalen (ca 60 min). Grei tid i Stoltzen med 13.08 til tross for drlige bein.


Dagens andre: Opp og ned Ulriken hjemmefra (ca 1,5 time). Herlig kveldstur og MYE folk i lypen!






Stikkord:

Treningslysten strre enn noengang

Tiden min i Stoltzen opp ble for meg en skuffelse. Jeg hadde satt meg som ml n 11-tallet, og klarte det ikke. Det jeg fryktet, og smtt hadde innsett at kom til skje, det skjedde. Jeg var ikke god nok. Joda, jeg gjorde det bra, men ikke bra nok til n mlet mitt. Timene etter lpet var tunge. Det skal ikke skje igjen.

Det er mange mter takle skuffelse p, men det bunner vel ut i to retninger. Man kan la seg knekke, eller man kan sl tilbake.

For meg kom sistnevnte automatisk.

Morgenen etter lpet vkner jeg med en herlig flelse, nr jeg tenker gjennom at det er et helt r til neste gang. Jeg vet hvor mye jeg har utrettet det siste ret, og akkurat det hjelper meg forst hvor mye jeg kan utrette ogs det kommende ret. Jeg trenger ikke lengre stresse med at jeg har drlig tid fr lpet, jeg har et helt r p forberede og forbedre meg. Det er ikke lenger et kapplp med ukene.

To timer senere str jeg p toppen av Stoltzen. Flelsen er deiligere enn noen gang. Jeg beviser for meg selv at jeg fremdeles har styrken jeg trenger for fortsette. Styrken jeg trenger for 364 dager senere prve igjen, med enda hyere ml. Jeg kjenner p en fryktelig hy treningslyst jeg aldri fr har vrt i nrheten av.

En flelse som fr meg til tenke p et klipp jeg har sett sikkert 100 ganger: The will to act


Mlet for neste rs Stoltzen opp er satt. Jeg skal under 10 minutt.

Jeg har selvsagt flere ml, og det kommer nok helt sikkert flere etterhvert:

Bergen City Marathon (26. april 2014)

Og s til det strste mlet av alle:

Norseman Xtreme Triathlon (2. august 2014)

Norseman bestr av 3.8 km svmming, 180 km p sykkelsetet og 42.2 km lping til toppen av Gaustatoppen 1850 meter over havet.

Grunnen til at jeg skriver om det lar seg gjre, er at ikke alle fr vre med. Blant de som melder seg p er det loddtrekning om hvem som fr plass. Ca en av fem kommer med.

Pmelding er i oktober, og i november fr man vite om man kommer med. Jeg kan nesten ikke vente



Stikkord:

Mlet er ndd. Lpet er over. Hva n?

I over et r har jeg hatt dette som ml: Stoltzen opp. N er det over.
I flere uker har jeg tenkt p hvordan tiden etter lpet kom til bli. Jeg har lurt p om jeg kom til gi opp, og p om denne konkuransen var det eneste som gav meg motivasjon. Lurt p hvordan jeg skulle klare meg uten ha et klart ml for meg. Vrt nervs for at tomhetsflelsen skulle sette inn og legge meg i treningsdvale for vinteren. Alt dette var det umulig vite svaret p fr dagen etterp.

Svaret var enkelt. Jeg gjr som jeg alltid har gjort. Fortsetter. Setter nye ml, hardere ml. Ml jeg knapt klarer tro p selv, og i hvert fall ikke fr andre til tro p.

Jeg skal bruke denne bloggen som et av verktyene til n disse mlene. Neste innlegg blir om hvilke ml dette er og hvordan jeg skal n dem.

Hvordan det gikk med meg i lpet kan du lese her



Stikkord:
Les mer i arkivet April 2014 November 2013 Oktober 2013
hits